Wiem, że macie świadomość, że minimalna waga roweru
według UCI to 6,8 kg. Wiem również, że wiecie, że w dzisiejszych czasach
osiągnięcie tego limitu wagowego nie jest żadnym problemem. Ba, czasami
rowery muszą być dociążane, aby dobić do wymaganego minimum. Kompozycję
w okolicach 6 kg można zbudować dysponując przepastnym portfelem. Ale
nie wiem, czy wiecie, co fachowcy na pograniczu obsesji i geniuszu są w
stanie zrobić poczciwym jednośladom, aby nie dość, żeby wyglądał jak
rower, pracował jak rower, ale jednocześnie ważył tyle co obiad?
Firmą, która zaczęła się specjalizować w kompilacjach
najlżejszych komponentów, w celu stworzenia ultralekkich maszyn
szosowych była niemiecka Lightspeed pod kierownictwem Gunthera Maia.
Komponenty dostarczane były przez topowych magików kompozytów tj:
Schmolke, Tune, BTP, THM czy AX Lightness . Rama była zasługą
manufaktury Stefano Agrestiego. Wespół w zespół zbudowano rower o
ciężarze noworodka – dokładnie 4,16kg.
Dokładny przepis na ten rower poniżej:
|
Rama
|
Agresti
|
859,5g
|
|
Branding
|
2,5g
|
|
|
Widelec
|
Storck Stilletto Light (THM Faserverbundtechnologie)
|
276,5g
|
|
Stery
|
Campa Hidden Seat ( zoptymalizowany )
|
43g
|
|
Zacisk siodła
|
BTP
|
6,7g
|
|
Korby
|
“Power Arms” (THM Faserverbundtechnolgie)
|
298g
|
|
Mostek
|
ITM “The Stern”
|
97g
|
|
Kierownica
|
Schmolke Carbon SL
|
123g
|
|
Chwyty hamulców
|
CLB ( zoptymalizowany )
|
118g
|
|
Cięgi
|
41g
|
|
|
Siodło + wspornik
|
Speedneedle
|
142g
|
|
2 koronki przednie
|
( zoptymalizowany )
|
78g
|
|
Śruby do koronek prz.
|
Tune K2+3
|
9g
|
|
Pedały
|
Speedplay X1 ( zoptymalizowany )
|
122g
|
|
Łańcuch
|
Campa 10rz.
|
247g
|
|
Zaciski
|
Mounty ( zoptymalizowany )
|
24g
|
|
Szytki
|
Tufo Elite
|
215g
|
|
Kaseta tył
|
Inferno Aluminium 7rz.
|
80g
|
|
Przrzutka prz. + mocowanie
|
Dura Ace ( zoptymalizowany )
|
69g
|
|
Manetki przerzutek
|
Campa Record ( zoptymalizowany )
|
18g
|
|
Suport
|
Tune Vollkeramik
|
124,6g
|
|
Koła
|
Tune Olympic Gold ( zoptymalizowany )
|
927,4g
|
|
Hamulce
|
CLB ( zoptymalizowany )
|
130g
|
|
Spacer
|
Carbon 1cm ( zoptymalizowany )
|
2,5g
|
|
Przerzutka tył
|
Sachs Huret / Dura Ace
|
90g
|
|
Powietrze+klej do szytek
|
ca. 20g
|
|
|
Prowadnica linek
|
2g
|
|
| Waga całkowita |
4166,9g
|
|
Nie jest to jednak najnowszy krzyk techniki. Rower ten
został zaprezentowany już w roku 2007 i wobec następnego cacka ze stajni
Lightspeed jawił się jak koń Przewalskiego na tle czystej krwi araba. W
2008 media obiegły zdjęcia konstruktora na rowerze ważącym 2,9 kg.
Mai twierdzi, że rower jest wystarczająco mocny, aby wytrzymać dystans 1000 km tygodniowo.
Każda, nawet najmniejsza część roweru została poddana
gruntownemu przeglądowi i odchudzeniu. Najwięcej wagi udało się uzyskać
dzięki wyszczupleniu ramy o ponad 200 gr. Tym razem za ramę
odpowiedzialny był Marc Siebert z firmy Spin. 250gr zaoszczędzono dzięki
zastosowaniu wartych 15000 USD kół Lew Racing. Koła, które w
standardzie ważą 740 gr po zeszlifowaniu materiału z nakrętek ośki,
zamianie wypustków wolnobiegu i dystansów ze stalowych na tytanowe oraz
zastosowaniu ceramicznych łożysk osiągnęły wagę 709 gr.
|
Rama
|
Spin
|
642,5g
|
|
Widelec
|
THM
|
185,9g
|
|
Korby
|
THM
|
298,0g
|
|
Stery
|
custom
|
23,4g
|
|
Łańcuch
|
KMC X10SL
|
214,8g
|
|
Siodło + wspornik
|
Schmolke+Speedneedle
|
75,1g
|
|
Cięgi
|
PowerCordz
|
15,6g
|
|
Hamulce
|
AX Lightness
|
71,6g
|
|
Przrzutka prz. + mocowanie
|
Campagnolo Record + BTP
|
28,5g
|
|
Mostek
|
Nordischer Rahmenbau
|
53,8g
|
|
Kierownica
|
Schmolke
|
111,3g
|
|
Chwyty hamulców
|
Campagnolo Record
|
86,5g
|
|
2 koronki przednie
|
53,8g
|
|
|
Przerzutka tył
|
40,7g
|
|
|
Zaciski
|
Tune
|
16,3g
|
|
Śruby do koronek prz.
|
8,2g
|
|
|
Pedały
|
Aerolite Titan
|
54,8g
|
|
Kaseta tył
|
6rz
|
41,9g
|
|
Manetki przerzutek
|
BTP
|
9,0g
|
|
Koła
|
Lew Racing PRO VT-1
|
709,6g
|
|
Szytki
|
Tufo S3
|
200,1g
|
|
Zacisk siodła
|
2,9g
|
|
|
Prowadnica linek
|
Campagnolo
|
2,2g
|
|
Owijka
|
5,0g
|
|
|
Powietrze+klej do szytek
|
16,0g
|
|
| Waga całkowita |
2967,7g
|
|
Koncept Maia podlegał ewolucji. W 2009 Mai sprzedał
rower „w częściach”, a nabywcą krytycznych komponentów było entuzjasta
kolarski z USA. Na targach Interbike w 2010 pokazano modyfikację ważącą
2,7 kg. Rower został złożony z części przez salon rowerowy Het Fairwheel
Podium. Steve Woznick podjął się reinkarnacji maszyny Maia angażując do
współpracy m.in: AX Lightness ( obręcze ), Dash ( piasty ), Pillar
(szprychy ), Myth ( korby ), Fibre-Lyte ( koronki, kółka wózka
przerzutki ).
Główną cechą roweru ma być oczywiście nie
funkcjonalność, choć amerykańska hybryda pokonała już ponad 20000 km,
ale chęć przesuwania granic możliwości materiałowych i inżynieryjnych.
Ale dla szczególnie zainteresowanych tematem dodamy, że Het Fairwheel
Podium jest w stanie zbudować drugi egzemplarz – dla kogoś gotowego
wysupłać około 50000 USD.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz