czwartek, 12 stycznia 2012

Rower lekki jak puch

Wiem, że macie świadomość, że minimalna waga roweru według UCI to 6,8 kg. Wiem również, że wiecie, że w dzisiejszych czasach osiągnięcie tego limitu wagowego nie jest żadnym problemem. Ba, czasami rowery muszą być dociążane, aby dobić do wymaganego minimum. Kompozycję w okolicach 6 kg można zbudować dysponując przepastnym portfelem. Ale nie wiem, czy wiecie, co fachowcy na pograniczu obsesji i  geniuszu są w stanie zrobić poczciwym jednośladom, aby nie dość, żeby wyglądał jak rower, pracował jak rower, ale jednocześnie ważył tyle co obiad?
Firmą, która zaczęła się specjalizować w kompilacjach najlżejszych komponentów, w celu stworzenia ultralekkich maszyn szosowych była niemiecka Lightspeed pod kierownictwem Gunthera Maia. Komponenty dostarczane były przez topowych magików kompozytów  tj: Schmolke, Tune, BTP, THM czy AX Lightness . Rama była zasługą manufaktury Stefano Agrestiego. Wespół w zespół zbudowano rower o ciężarze noworodka – dokładnie 4,16kg.


Dokładny przepis na ten rower poniżej:
Rama
  Agresti
 859,5g
Branding

 2,5g
Widelec
Storck Stilletto Light (THM Faserverbundtechnologie)
 276,5g
Stery
Campa Hidden Seat ( zoptymalizowany )
 43g
Zacisk siodła
 BTP
 6,7g
Korby
“Power Arms” (THM Faserverbundtechnolgie)
 298g
Mostek
ITM “The Stern”
 97g
Kierownica
Schmolke Carbon SL
 123g
Chwyty hamulców
CLB ( zoptymalizowany )
 118g
Cięgi

 41g
Siodło + wspornik
Speedneedle
 142g
2 koronki przednie
 ( zoptymalizowany )
 78g
Śruby do koronek prz.
Tune K2+3
 9g
Pedały
Speedplay X1 ( zoptymalizowany )
 122g
Łańcuch
Campa 10rz.
 247g
Zaciski
Mounty ( zoptymalizowany )
 24g
Szytki
Tufo Elite
 215g
Kaseta tył
Inferno Aluminium 7rz.
 80g
Przrzutka prz. + mocowanie
Dura Ace ( zoptymalizowany )
 69g
Manetki przerzutek
Campa Record ( zoptymalizowany )
 18g
Suport
Tune Vollkeramik
 124,6g
Koła
Tune Olympic Gold ( zoptymalizowany )
 927,4g
Hamulce
CLB ( zoptymalizowany )
 130g
Spacer
Carbon 1cm ( zoptymalizowany )
 2,5g
Przerzutka tył
Sachs Huret / Dura Ace
 90g
Powietrze+klej do szytek

 ca. 20g
Prowadnica linek

 2g
Waga całkowita
4166,9g
Nie jest to jednak najnowszy krzyk techniki. Rower ten został zaprezentowany już w roku 2007 i wobec następnego cacka ze stajni Lightspeed jawił się jak koń Przewalskiego na tle czystej krwi araba. W 2008 media obiegły zdjęcia konstruktora na rowerze ważącym 2,9 kg.
Mai twierdzi, że rower jest wystarczająco mocny, aby wytrzymać dystans 1000 km tygodniowo.
Każda, nawet najmniejsza część roweru została poddana gruntownemu przeglądowi i odchudzeniu. Najwięcej wagi udało się uzyskać dzięki wyszczupleniu ramy o ponad 200 gr. Tym razem za ramę odpowiedzialny był Marc Siebert z firmy Spin. 250gr zaoszczędzono dzięki zastosowaniu wartych 15000 USD kół Lew Racing. Koła, które w standardzie ważą 740 gr po zeszlifowaniu materiału z nakrętek ośki, zamianie wypustków wolnobiegu i dystansów ze stalowych na tytanowe oraz zastosowaniu ceramicznych łożysk osiągnęły wagę 709 gr.
Rama
Spin
642,5g
Widelec
THM
185,9g
Korby
THM
298,0g
Stery
 custom
23,4g
Łańcuch
 KMC X10SL
214,8g
Siodło + wspornik
Schmolke+Speedneedle
75,1g
Cięgi
 PowerCordz
15,6g
Hamulce
 AX Lightness
71,6g
Przrzutka prz. + mocowanie
Campagnolo Record + BTP
28,5g
Mostek
Nordischer Rahmenbau
53,8g
Kierownica
Schmolke
111,3g
Chwyty hamulców
 Campagnolo Record
86,5g
2 koronki przednie

53,8g
Przerzutka tył

40,7g
Zaciski
Tune
16,3g
Śruby do koronek prz.

8,2g
Pedały
 Aerolite Titan
54,8g
Kaseta tył
6rz
41,9g
Manetki przerzutek
BTP
9,0g
Koła
Lew Racing PRO VT-1
709,6g
Szytki
 Tufo S3
200,1g
Zacisk siodła

2,9g
Prowadnica linek
 Campagnolo
2,2g
Owijka

5,0g
Powietrze+klej do szytek

16,0g
Waga całkowita
2967,7g
Koncept Maia podlegał ewolucji. W 2009 Mai sprzedał rower „w częściach”, a nabywcą krytycznych komponentów było entuzjasta kolarski z USA. Na targach Interbike w 2010 pokazano modyfikację ważącą 2,7 kg. Rower został złożony z części przez salon rowerowy Het Fairwheel Podium. Steve Woznick podjął się reinkarnacji maszyny Maia angażując do współpracy m.in: AX Lightness ( obręcze ), Dash ( piasty ), Pillar (szprychy ), Myth ( korby ), Fibre-Lyte ( koronki, kółka wózka przerzutki ).
Główną cechą roweru ma być oczywiście nie funkcjonalność, choć amerykańska hybryda pokonała już ponad 20000 km, ale chęć przesuwania granic możliwości materiałowych i inżynieryjnych. Ale dla szczególnie zainteresowanych tematem dodamy, że Het Fairwheel Podium jest w stanie zbudować drugi egzemplarz – dla kogoś gotowego wysupłać około 50000 USD.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz